Huidcellen van muizen kunnen rechtstreeks worden omgezet in neurale precursorcellen, zonder een omweg via stamcellen. Dat opent de mogelijkheid om grote hoeveelheden reservezenuw- of hersencellen te kweken, schrijven Marius Wernig en collega’s (Stanford University) in PNAS.

Het zou kunnen uitmonden in een tamelijk risicoloze methode om schade aan hersenen of ruggenmerg te repareren. Door de huidcellen van de patiënt in kwestie als basis te gebruiken, voorkom je afstotingsreacties. En door de omweg via stamcellen te vermijden, voorkom je het risico op kanker dat met het herprogrammeren van die stamcellen wordt gassocieerd.

De onderzoekers kregen het voor elkaar door de huidcellen (fibroblasten) te behandelen met transcriptiefactoren waarvan bekend is dat ze veel voorkomen in zulke precursorcellen. Ze probeerden 11 van die factoren uit, waarvan er uiteindelijk slechts 3 essentieel bleken voor de gewenste transformatie.

Vorig jaar lukte het al om op deze manier fibroblasten omte zetten in iets dat op neuronen leek. De precursorcellen hebben echter het voordeel dat ze zich nog tot 3 verschillende soorten hersenweefsel kunnen ontwikkelen: neuronen, astrocyten en oligodendrocyten. Ze zijn dus veel breder inzetbaar.

Eer dit ook bij mensen kan worden uitgeprobeerd, zijn we overigens weer jaren verder.