Eiwit-eiwitinteracties moduleren staat steeds meer in de belangstelling in de farmaceutische industrie. Helixmimetica speelt daarin een belangrijke rol.

‘In de medicinale chemie kijken we steeds meer naar de modulatie van eiwit-eiwitinteracties en eiwit-DNA-interacties’, zegt Wim de Borggraeve, hoofd van het lab MolDesignS van de KU Leuven. ‘Die interacties liggen aan de basis van tal van biologische regulatiepaden. De farma liet ze tot voor kort links liggen. De industrie dacht namelijk dat ze niet zouden zijn toe te passen voor medicijnontwikkeling.’ Ze ging ervan uit dat een small molecule nooit de competitie zou kunnen aangaan met een eiwit in een eiwit-eiwit of eiwit-DNA-interactie. ‘Ondertussen heeft onderzoek het tegendeel bewezen en zijn er zelfs verschillende producten in klinische ontwikkeling.’

Je kunt potentiële modulatoren onder meer vinden door bibliotheken met chemische verbindingen te screenen. Maar die benadering heeft weinig succes. Bibliotheken bestaan namelijk vaak uit moleculen die een klein interactieoppervlak bestrijken (van 300 tot 1.000 Å2). Terwijl modulatoren juist de interactie tussen twee eiwitten moeten verhinderen. En het interactieoppervlak daarvan is veel groter (1.000 tot 6.000 Å2).

Extra stabilisering

Onderzoekers focussen steeds vaker op het interactieoppervlak tussen eiwitcomplexen zelf. In meer dan de helft van de gevallen zijn α-helices essentieel voor de binding. Als je die helixstructuren kunt nabootsen, kun je veel gerichter modulatoren maken. Het nabootsen gebeurt door peptidomimetica te maken. Dit vakgebied is zelf niet nieuw, maar vindt wel steeds meer toepassing bij de creatie van modulatoren voor een eiwit-eiwit- of eiwit-DNA-interactie (kortweg PPI of PDI).

‘Je zet als het ware een nietje over de turns’

Als je zo’n eiwit reduceert tot alleen de helixvormende sequentie gaat vaak de helixstructuur verloren. ‘Interacties van andere domeinen stabiliseren een helix in een eiwit. Als je het peptide simpelweg uit het eiwit knipt en dit namaakt, dan heb je die extra stabilisering niet meer en ontvouwt het’, legt Annemieke Madder uit. Zij is hoofd van de onderzoeksgroep organische en biomimetische chemie van de Univer­siteit Gent. Je moet de helixmimetica dus chemisch stabiliseren. Madder en haar collega’s gebruiken daarvoor peptide stapling (nieten). ‘Wij leggen de helix-structuur vast door de juiste aminozuren aan dezelfde zijde van de helix covalent met elkaar te verbinden. Dit kan bijvoorbeeld elke twee of drie turns van de helix. Je zet dus als het ware een nietje over de turns, zodat de helixstructuur intact blijft’, vertelt Madder.

Sommige stapling-technieken gebruiken onnatuurlijke aminozuren als geniete bouwstenen. Madders groep houdt het bij natuurlijk voorkomende cysteïne-aminozuren, mede met het oog op de toxiciteit die de onnatuurlijke varianten met zich kunnen meebrengen. ‘Wij introduceerden steeds twee cysteïnes op correcte posities en koppelden ze aan elkaar via alkylering met bifunctionele aromatische linkers. Hiervoor kozen we peptidesequenties die veel voorkomen in het interactieoppervlak van DNA-bindende eiwitten. Onze mimetica kan dus uiteindelijk een PDI gaan moduleren, in ons geval van de transcriptiefactor GCN4 met DNA.’