Ontbrekende schakel tussen cholesterol en hartinfarct?

De kans dat atherosclerose daadwerkelijk leidt tot een infarct, wordt grotendeels bepaald door de expressie van één gen. Dat melden onderzoekers van Columbia University in het tijdschrift Cell Metabolism.

Bij atheroslerose ontstaan vetophopingen (plaques) in de slagaderen. In die plaques zit vaak een klont dode cellen. Problemen ontstaan meestal pas wanneer zo’n plaque openbarst; er kan dan een bloedstolsel worden gevormd dat ergens anders in het lichaam de bloedsomloop verstopt.

De onderzoekers hebben nu proeven gedaan met muizen, die genetisch extra gevoelig voor atherosclerose waren gemaakt en bovendien op een vet dieet waren gezet. Bij een deel van de dieren schakelden ze het zogeheten CHOP-gen uit, dat betrokken is bij apoptose oftewel geprogrammeerde celdood.

Gevolg: bij de CHOP-arme muizen waren de plaques kleiner, bevatten ze minder dode cellen en gingen ze maar half zo vaak kapot.

Mogelijk komt hier ooit een geneesmiddel uit dat de kans op hartinfarcten en beroertes vermindert. Maar gewaarschuwd wordt dat het nog wel even kan duren