Chinezen tonen ontstekingsremmende werking aan

Ginsengwortels bevatten componenten die ontstekingsremmend werken door selectief de expressie van het gen CXCL-10 te blokkeren. De geneeskrachtige werking, die er aan wordt toegeschreven, hoeft dus niet helemaal uit de lucht gegrepen te zijn. Dat schrijven onderzoekers uit Hong Kong in het Journal of Translational Medicine.

De onderzoekers isoleerden negen zogeheten ginsenosides uit de wortels. Daarmee behandelden ze kweekjes van menselijke immuuncellen die eerst aan TNF-alpha waren blootgesteld om ze te activeren. Vervolgens maten ze de genetische expressie en de cytokinenproductie.

7 van de 9 ginsenosides bleken CXCL-10 te remmen, al is nog volslagen onduidelijk hoe dat proces chemisch in elkaar zit. De ‘losse’ ginsenosides hadden trouwens minder effect dan een ruw ginsengextract, dus de onderzoekers vermoeden dat de verschillende componenten op de een of andere manier elkaars werking versterken.

Voor het onderzoek zijn state-of-the-artmethodes uit de life sciences ingezet. De gebruikte methodiek wordt dan ook aangeprezen als de aanzet voor een protocol waarmee op wetenschappelijk verantwoorde wijze kan worden onderzocht of geneeskrachtige kruiden nu wel of niet werken.

bron: BioMed Central