Delftse studenten verbouwen bacterie tot hitte-alarm

Zes studenten in het Delftse Kluyverlab hebben E. coli voorzien van een kunstmatig gen dat de bacterie moet laten oplichten als de temperatuur boven de 27 graden Celsius komt. Ze hopen zulke bacteriën te kunnen gebruiken om lokale ‘hot spots’ in fermentatiereactoren zichtbaar te maken.

Het geconstrueerde DNA codeert voor het enzym luciferase, dat ook vuurvliegjes laat oplichten. De hoeveelheid is heel gering en het effect zal alleen onder speciale verlichtig zichtbaar zijn. Einddoel is om de bacteriën echt zichtbaar rood te laten oplichten, maar daarvoor zijn wat meer genetische ingrepen nodig.

Daarnaast wordt gewerkt aan DNA dat bij 32 of 37 graden reageert.

Met het project doen de studenten mee aan de iGEM-competitie (International Genetically Engineered Machine) van het MIT, een wereldwijde wedstrijd voor bouwers van fuctionele ‘biobricks’. Samen met een team uit Groningen zijn ze de eerste Nederlandse deelnemers.

Overigens is tot nu toe alleen het inbouwen van het kunstmatige DNA in twee bacteriekolonies gelukt. Of de thermometerfunctie correct werkt, wordt volgende week uitgeprobeerd.

bron: TU Delta