Mexicaans onderzoek lijkt tegenstanders gentech gelijk te geven

Transgenen uit genetisch gemodificeerde mais zijn in Mexico wel degelijk overgesprongen naar traditionele maisplanten. Dat meldt de groep van Elena Alvarez-Buylla (National Autonomous University of Mexico) binnenkort in het blad Molecular Ecology.

Pikant is dat PNAS haar artikel eerder dit jaar geweigerd heeft. De hoofdredacteur zou onder meer bang zijn geweest voor een verborgen politieke agenda. Inderdaad gaat de publicatie gegarandeerd heibel opleveren: in Mexico is het aanplanten van gen-mais al tien jaar verboden maar het gerucht gaat dat dat verbod niet door alle boeren wordt nageleefd.

Het onderzoek bevestigt een eerdere publicatie van Amerikaanse onderzoekers, die in 2001 verscheen in Nature. Daar was indertijd zeer veel kritiek op, zo zou de DNA-analyse via PCR verkeerd zijn uitgevoerd. Uiteindelijk liet de Nature-redactie officieel weten dat er achteraf onvoldoende bewijs voor de resultaten was (met nadruk wordt overigens gesteld dat dit iets anders is dan een artikel intrekken!)

Bij een volgende studie, verschenen in 2005, werden geen sporen van gemodificeerde genen meer gevonden. Maar ook hier kwam kritiek op: de conclusies zuden statistisch niet significant zijn en de geanalyseerde mnsters niet representatief.

Alvarez-Buylla heeft nu duizenden zaden en bladmonsters opnieuw getest, op zoek naar twee bekende transgenen. Ze zegt die transgenen inderdaad te hebben aangetroffen op vijf locaties, waaronder drie waar ze in 2001 ook al waren gevonden.

Over de vraag of de transgenen echt in het genoom van de gewone mais zijn opgenomen of dat er gewoon transgene planten tussen de gewone staan, doet het artikel geen uitspraak.