Attosecondelaser weet beweging te flitsen

Zweedse onderzoekers zeggen er voorhet eerst in te zijn geslaagd om de beweging van een elektron rond een atoomkern te filmen. Daarvoor gebruikten ze een attosecondelaser die lichtpulsen van 10-18 seconde afgeeft, zo schrijven ze in Physical Review Letters.

Volgens onderzoeksleider Johan Mauritsson, van de universiteit van Lund, is de verhouding tussen een attoseconde en een seconde ongeveer hetzelfde als die tussen een seconde en de leeftijd van het heelal. Een elektron heeft ongeveer 150 attoseconden nodig om een kern te omcirkelen.

In feite geeft het filmpje de energieverdeling van het elektron weer. De lichtsterkte van de attosecondepulsen is onvoldoende voor een duidelijke opname. Vandaar dat de laser is geschakeld als stroboscoop, gesynchroniseerd met de beweging van het elektron. Zo kan hij meerdere keren hetzelfde plaatje schieten, waarna je de resultaten over elkaar heen monteert.

Voor Mauritsson is het puur fundamenteel onderzoek. “Als er straks praktische toepassingen blijken te zijn, zien we dat als een bonus.”

bron: Vetenskapsradet