Nieuwe film geeft inzicht in eiwit-waterinteracties

Duitse wetenschappers hebben voor het eerste een eiwitvouwingproces in zijn geheel gefilmd. Tot nu toe waren alleen momentopnamen van vouwingen beschikbaar. Dat melden chemici van de Ruhr-Universität Bochum deze week op de cover van Angewandte.

De onderzoekers keken naar het modeleiwit ubiquitine, een eiwit van 76 aminozuren, dat voornamelijk bestaat uit beta-sheets. Ubiquitine blijkt zich in water in een milliseconde op te vouwen, terwijl ondertussen de watermoleculen eromheen zich opnieuw sorteren. Daarna vouwt het eiwit zich in een seconde zich tot zijn werkende vorm, waarbij waterstofbruggen gevormd en verbroken worden.

Het geheim van het filmpje zit ‘m in de nieuwe methode, zogenoemde KITA-spectroscopie (Kinetische Terahertz Absorption Spectroscopie). Hierbij wordt elektromagnetische straling door een eiwit in oplossing gestuurd. Een ZnTe-kristal detecteert de verandering in het elektrische veld tijdens de vouwing, en vergelijkt deze met het elektrische veld in een bufferoplossing. De techniek levert in combinatie met röntgendiffractie en fluorescentiespectroscopie één beeldje per milliseconde op.

Bron: Ruhr-Universität Bochum