Het Amerikaanse chemieconcern DuPont wil het Deense Danisco overnemen voor 5,8 miljard dollar in contanten, een kwart meer dan het bedrijf vóór het weekend op de beurs waard was. Het gaat om een vriendschappelijke overname, zo laten beide bedrijven weten.

Uit de hoogte van het bod trokken beursanalisten meteen de verrassende conclusie dat de aandelen van DSM veel meer waard zouden moeten zijn. DSM is een grote concurrent van Danisco, en is ook wel eens genoemd als mogelijke koper.

Danisco heeft wereldwijd bijna 7.000 werknemers. In Nederland heeft het onder meer een productievestiging in Zaandam. Het bedrijf haalt ongeveer tweederde van de omzet uit voedingsmiddelen. De rest komt uit enzymen, via het dochterbedrijf Genencor waarvan het Europese hoofdkantoor in Leiden zit.

Op enzymgebied had Danisco trouwens al een joint venture met Dupont, die werkt aan de omzetting van cellulosehoudende biomassa in bio-ethanol. Een eerste demonstratiefabriek werd vorig jaar geopend in de staat Tennessee.

bron: DuPont, De Tijd