Chemie gevangen in kwantumdots

Artist impression 1

Beeld: SQC

Met kwantumdots op silicium kun je het gedrag van elektronen in een organisch molecuul realistisch simuleren. Een belangrijke stap in de richting van een kwantumcomputer waar chemici echt iets aan hebben, suggereren Australische onderzoekers in Nature.

Michelle Simmons en collega’s van de University of New South Wales gebruiken er scanning tunnelling microscopy hydrogen lithography voor. Hierbij bedek je een plak silicium eerst met een laag waterstofatomen. Door die selectief weg te tikken met de naald van een STM-microscoop leg je het gewenste patroon bloot, waarna je het geheel behandelt met fosfine (PH3) om de ontstane gaten te vullen met kluitjes fosforatomen.

Die kluitjes vormen zowel de eigenlijke kwantumdots als de  die dienen als elektrische aansluitingen. Een silicium deklaagje zorgt dat het fosfor niet meer weg kan. Het grote voordeel van deze techniek, die Simmons’ groep als enige ter wereld goed beheerst, is dat je de afstanden tussen de kwantumdots heel nauwkeurig kunt instellen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?

• krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk