In de VS is een molecuul ontdekt dat bij fruitvliegjes en bij muizen de gevolgen van neurodegeneratieve ziektes zoals die van Huntington en Alzheimer terugdraait. Of het ook bij mensen werkt is uiteraard afwachten, maar deskundigen zouden niet weten waarom niet.

Het molecuul (werktitel JM6) wordt in het lichaam omgezet in een inhibitor voor kynurenine 3-monooxygenase. Dit enzym zet kynurenine, een metaboliet van het aminozuur tryptofaan, om in 3-hydroxykinurenine. Die laatste stof staat bekend als neurotoxisch.

Deze reactie concurreert met een ander enzym, kynurenine aminotransferase, dat kynurenine omzet in kynureenzuur. En die stof lijkt het zenuwstelsel juist te beschermen.

Al eerder is vastgesteld dat neurodegeneratieve ziektes vaak gepaard gaan met een verstoring van de verhouding tussen 3-hydroxykinurenine en kynureenzuur in het bloed.

Door kynurenine 3-monooxygenase te blokkeren met behulp van JM6 blijk je die verhouding te kunnen herstellen. In elk geval bij genetisch gemodificeerde alzheimer- en huntington-muismodellen, zo meldt een Brits-Amerikaans onderzoeksteam in het tijdschrift Cell. Vrijwel tegelijk lieten ze in Current Biology weten dat het ook bij fruitvliegjes werkt.

Ze hopen binnen 2 jaar de eerste tests op mensen te kunnen doen, mits ze het geld daarvoor los weten te krijgen.