Enzymen maken overal bloedgroep O van

Deense onderzoekers hebben twee glycosidase-enzymen uit bacteriën geïsoleerd, die bloed van de bloedgroepen A, B en AB kunnen omzetten in bloedgroep O. Daardoor wordt dat bloed universeel bruikbaar en wordt de kans op fatale vergissingen bij transfusies een stuk kleiner, zo schrijven ze in Nature Biotechnology.

Het verschil tussen de bloedgroepen zit in de aanwezigheid van de antigenen A en B op rode bloedcellen. Geef je iemand bloed met een antigen dat hij/zij zelf niet bezit, dan volgt een immuunreactie die dodelijk kan zijn.

Ongeveer de helft van de mensen heeft bloedgroep O. Daarin komen de antigenen geen van beide voor. Dit bloed kun je in principe aan iedereen toedienen. Vandaar dat bloedbanken in de praktijk altijd een tekort aan bloedgroep O hebben, omdat hulpdiensten dat bloed gebruiken voor iedereen waarvan ze zo gauw de bloedgroep niet kunnen bepalen.

Al twintig jaar geleden werd een enzym gevonden in koffiebonen, dat het B-antigen kan afbreken. Voor praktische toepassing was het echter niet efficiënt genoeg.

De groep van Henrik Klausen (Universiteit van Kopenhagen) heeft nu uit de darmbacterie Bacteroides fragilis een enzym geïsoleerd dat antigen B bijna 1000 keer efficiënter afbreekt dan het koffiebonenenzym. In Elizabethkingia meningosepticum vonden ze bovendien voor het eerst een enzym dat antigen A aanpakt.

Het bedrijf ZymeQuest in Beverly, Massachusetts, bereidt klinische tests met het behandelde bloed voor.

bron: news@nature, NewScientist.com