Subsidie aanvragen kost wetenschappers veel tijd. Dat kan anders: laat hen het geld onderling verdelen. Een briljant idee, of een onrealistisch plan?

Bijna elke onderzoeker kan beamen dat subsidie aanvragen vaak heel frustrerend en tijdrovend is. Bovendien is het gemiddelde succespercentage bij persoonlijke NWO-beurzen de afgelopen jaren gedaald van 25 % naar 20 %. Bij Veni-beurzen was het in 2017 14 %, bij Vidi 15 %.

Tijdens een NWO-bijeenkomst over deze ‘aanvraagdruk’ presenteerde ecoloog Marten Scheffer van Wageningen University & Research, die zelf een Spinozapremie en een ERC advanced grant binnensleepte, een alternatief: laat wetenschappers het geld onderling verdelen. ‘Geef iedereen een basisbedrag waarvan ze een vastgesteld percentage, bijvoorbeeld 10 %, moeten doneren aan een andere onderzoeker. Dat voorkomt een hoop administratieve rompslomp’, denkt Scheffer.

Een voor-wat-hoort-wat-systeem moeten we vermijden

Luie stoel

De Vlaamse informaticus Johan Bollen bedacht dit systeem al in 2013. Scheffer, die met Bollen samenwerkt, doopte het om tot Self Organized Funding Allocation (SOFA), verwijzend naar de bank of luie stoel van waaruit de onderzoekers het geld verdelen. Scheffer probeert NWO over te halen tot een pilot in Nederland. NWO nodigde hem dit voorjaar weliswaar uit om over het plan te vertellen, maar de organisatie loopt niet warm voor het experiment. Het geld moet elders worden weggehaald, en de pilot kost NWO veel tijd en moeite. Bovendien zou SOFA NWO in theorie overbodig kunnen maken.

Geen oplossing