Jop de Vrieze

Jop schrijft over de menselijke en maatschappelijke kant van de life sciences en beschouwt de actualiteit door een kritische (levens-)wetenschappelijke bril.

Jop is afgestudeerd als medisch bioloog en wetenschapscommunicator. Werkzaam voor diverse media in binnen- en buitenland, van Libelle en Marie Claire tot De Correspondent en Science Magazine. Won de AAAS Kavli Science Journalism Gold Award 2016 in de categorie grote krant, met een onderzoekswetenschapsjournalistiek verhaal dat hij met zijn vrouw Zvezdana Vukojevic schreef naar aanleiding van de doodgeboorte van hun zoon Mikki.

Contactinformatie

Website:
  • SpiroNose 1
    Verdieping

De belofte van snelle en goedkope geruststelling

2021-06-17T18:04:00

Een blaastest voor COVID-19 heeft een groot voordeel: snelheid. Maar is het ook betrouwbaar? Misschien is dat uitgangspunt nooit realistisch geweest, vraagt Jop de Vrieze zich af.

In Vlaanderen komt alles samen

2020-12-03T15:01:00

Mocht het coronavaccin van Pfizer en BioNTech inderdaad binnenkort in België en Nederland worden toegediend, dan komt dat uit de Pfizer-fabriek in het Belgische Puurs. Hoe gaat het er daar aan toe?

Door de lucht

2020-10-21T12:22:00

Het debat over de rol van aerosolen bij de verspreiding van het coronavirus duurt voort. Nu de tweede golf is gearriveerd en de winter voor de deur staat, is de vraag wat er moet gebeuren om binnenruimtes coronaproof te maken.

Snel een veilig vaccin

2020-09-30T12:00:00

In razend tempo loodsen farmaceuten en wetenschappers verschillende coronavaccins door de toelatings­trajecten. ‘Het gaat in de media steeds over veiligheidsrisico’s, maar tot nu toe zijn er vooral grote financiële risico’s genomen.’

• Nieuws

Over grote en kleine druppels

2020-06-25T11:00:00

Verspreidt het coronavirus zich nu via grote druppels of tevens via kleinere aerosolen die langer in de lucht blijven? Ventileren is hoe dan ook belangrijk.

Versneld vaccin tegen SARS-CoV-2

2020-05-25T14:38:00

Heel de wereld smacht naar een vaccin tegen het coronavirus SARS-CoV-2. Wat komt daarbij kijken en hoe staat het met de meest in het oog springende initiatieven?

Handboek immuno­logie verdient update

2020-05-07T15:00:00

Lang werd gedacht dat het aangeboren immuunsysteem geen geheugen had. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat dit wél zo is. En dat vaccinaties er zowel een positieve als een negatieve invloed op kunnen uitoefenen.

• Nieuws

De wereld houdt de adem in

2020-02-26T12:20:00

De kans is groot dat het nieuwe coronavirus 2019-nCoV inderdaad een pandemie gaat veroorzaken. Daarmee is niet gezegd dat de situatie ernstig zal worden, al kan ook een mild virus voor flinke maatschappelijke ontwrichting zorgen.

• Nieuws

Nieuwe adjuvantia kloppen op de deur

2019-06-28T09:42:00

‘Je wilt het immuunsysteem wel in alarm zetten, maar niet laten overreageren’

Veiligheid voorop bij vaccinproductie

2019-02-13T10:24:00

In de discussie over vaccinaties gaat het zelden over de productie van vaccins. Hoe borg je de veiligheid daarvan eigenlijk, en wat gebeurt er als er iets misgaat? ‘We meten bijna meer dan we productiestappen hebben.’

Stapsgewijs naar een hiv-vaccin

2019-01-22T13:36:00

Vijfendertig jaar na de identificatie van hiv is er nog altijd geen vaccin. De vele tegenslagen hebben het veld tot bescheidenheid gedwongen, maar ook geleid tot inzichten die een vaccin steeds dichterbij brengen.

Type vaccin beïnvloedt immuunreactie

2018-10-10T19:04:00

De immuunreactie op een vaccin met stukjes virus of bacterie, verschilt wezenlijk van die op een infectie of een vaccin met een hele, verzwakte ziekteverwekker, blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Veelzijdig RNA als hype

2018-09-21T11:55:00

RNA is veel meer dan het loopjongetje van ons DNA. Zo lijken cellen met elkaar te communiceren door RNA uit te wisselen, zelfs tussen verschillende organismes. Maar over het effect zijn onderzoekers verdeeld.

Cellijnen onder de loep

2017-11-27T05:00:00

Al sinds begin jaren tachtig is er veel commotie rondom gecontamineerde cellijnen. Deze maand verscheen er weer een verontrustende publicatie over. Hoe erg is het nu eigenlijk?

• Opinie & Analyse

Faagtherapie, is het echt zo simpel?

2017-11-27T05:00:00

In De Wereld Draait Door deed Antoinette Hertsenberg uit de doeken hoe je resistente bacteriën kunt bestrijden met bacteriofagen en waarom de medische gemeenschap er niet aan begint. Wat klopt er van dit verhaal?

Precisie-pen voor tumorlocalisatie

2017-10-09T05:57:00

Amerikaanse onderzoekers hebben een methode ontwikkeld om tijdens de operatie met een massaspectrometrie-pen het weefsel te analyseren en zo nauwkeuriger te bepalen waar de tumor zich bevindt.

Hoognodige inactivatie

2017-09-11T05:33:00

Een Amerikaans lab heeft met DNA-editing retrovirussen die xenotransplantatie van varkensorganen belemmeren, onschadelijk gemaakt. Maar niet iedereen gelooft in het belang van deze doorbraak.

• Mensen & Meningen

Apotheker krijgt het voortouw

2017-07-17T05:58:00

Utrechtse onderzoekers lanceren een plan om apothekers met een handzame bio-nespresso zelf op het individu afgestemde medicijnen te laten produceren. Is dit de toekomst of een onrealistisch plan?

Hiv-patiënt steeds beter af

2017-06-19T06:00:00

Sinds twintig jaar is hiv op effectieve wijze onder controle, maar hiv-patiënten lopen wel een sterk verhoogde kans op hart- en vaatziektes. Dankzij een nieuwe generatie van hiv-remmers verbetert hun perspectief.

• Opinie & Analyse

Eerlijk zullen we het geld delen

2017-06-19T06:00:00

Subsidie aanvragen kost wetenschappers veel tijd. Dat kan anders: laat hen het geld onderling verdelen. Een briljant idee, of een onrealistisch plan?

Meer van Jop de Vrieze