Voor het eerst is een aantal stoffen uit de paddenstoelenfamilie Ganoderma in een totaalsynthese gevat. Daarbij ontdekten de onderzoekers dat de gezondheidseffecten niet direct te linken vallen aan de gesynthetiseerde stoffen, valt te lezen in European Journal of Organic Chemistry.

De Ganoderma-paddenstoelen worden al meer dan 2000 jaar in de traditionele Oost-Aziatische geneeskunst gebruikt tegen allerlei aandoeningen, variërend van diabetes tot slapeloosheid en kanker. In de loop der tijd zijn er uit de paddenstoelen ruim 900 stoffen geïsoleerd die in drie hoofdcategorieën vallen: polysachariden, triterpenoïden en – recenter – meroterpenoïden. De groepen van Adri Minnaard en Sahar El Aidy van de Rijksuniversiteit Groningen wilden de interacties tussen die laatste groep en het microbioom bestuderen, maar isolatie uit paddenstoelen levert te weinig stof op voor tests. Dus PhD-kandidaat Daan Bunt pakte de synthese op.

Daan Bunt