Kobaltcomplex helpt dadelpalm

pexels-alpography-14441193

Beeld: alpography 68, Pexels

Een dinucleair kobaltcomplex werkt bijzonder goed tegen een schimmel die dadelpalmen aantast. Vergelijkbare complexen werken ook tegen bacteriën, staat in het European Journal of Inorganic Chemistry

De schimmel Fusarium oxysporum f.sp. albedinis (Foa) vormt een bedreiging voor dadelpalmen in Noord-Afrika doordat het de Bayoud-ziekte veroorzaakt, waarbij de bladeren wit uitslaan en de palm uiteindelijk sterft. Omdat dit de lokale economie en de export niet ten goede komt – en tevens het gevaar bestaat voor verspreiding naar andere continenten – zoeken wetenschappers naar stoffen die de palm kunnen helpen zichzelf te verdedigen. Een internationaal team met onderzoekers uit o.a. Marokko, Leuven en Roemenië heeft een dinucleair kobaltcomplex met tetrazolen en pyrazolen gesynthetiseerd dat de schimmel effectief inhibeert.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?

• krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk