Chemische reactie rekent erop los

Chemisch reservoir

Nijmeegse chemici ontwikkelden een reservoir computing systeem, waarbij ze de formosereactie gebruiken om complexe berekeningen te doen, staat in Nature.

‘Al sinds het begin van de computertijd dachten mensen aan het gebruik van moleculen in plaats van transistors in computers, omdat die toentertijd kleiner waren’, vertelt Wilhelm Huck, hoogleraar fysisch organische chemie aan de Radboud Universiteit (RU). ‘Maar tegenwoordig kleven daar nadelen aan: transistoren zijn nu kleiner dan moleculen en een computer op basis van moleculen werkt veel trager dan met elektronen.’

Daarom is het moleculair computeridee overgestapt op DNA, waarbij je met slimme schakelingen in het basenetwerk berekeningen kunt doen. Een tijd geleden lieten onderzoekers bijvoorbeeld zien dat je de wortel van een bepaald getal uit kunt rekenen met een hele serie DNA-reacties.

‘We simuleerden het E. coli-koolstofmetabolisme met ons formose-reservoir’

‘Maar wat wij doen is een heel ander concept, het gebruikt niet de normale computerarchitectuur’, vervolgt Huck.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?

• krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk