Bepaalde bacteriën kunnen in plaats van lanthaniden ook de radioactieve elementen americium en curium gebruiken voor hun metabole processen. Onderzoekers van onder meer de Radboud Universiteit publiceerden deze bevinding in Angewandte Chemie

Lanthaniden, of zeldzame aardmetalen, zijn niet alleen essentieel voor allerlei elektronica, maar ook voor bepaalde bacteriën. Deze bacteriën gebruiken lanthaniden om hun metabole processen uit te voeren, zoals methanolafbraak, en zijn alom in het milieu aanwezig. Nu blijkt dat deze aardmetalen niet zo onvervangbaar zijn voor de bacteriën als we dachten. Een team onder leiding van Lena Daumann (Ludwig Maximilian Universiteit, München) heeft aangetoond dat bepaalde bacteriën ook vergelijkbare actiniden, te weten americium en curium, kunnen gebruiken in plaats van lanthaniden, mits deze dezelfde grootte en oxidatietoestand hebben. Hiermee tonen ze voor het eerst aan dat organismen deze radioactieve elementen kunnen gebruiken voor basale levensprocessen. Ze publiceerden hun resultaten op 11 mei in Angewandte Chemie

Co-factor

Het idee kwam van Daumann, vertelt coauteur Huub op den Camp, emeritus hoogleraar ecologische microbiologie aan de Radboud Universiteit. Ze gingen uit van een methylotrofe bacterie die lanthaniden als co-factor gebruikt voor een methanol dehydrogenase; een enzym dat methanol afbreekt. Americium en curium, beide radioactieve actiniden, zijn chemisch vergelijkbaar met de lanthaniden. ‘Zouden de bacteriën die elementen dan ook als co-factor kunnen gebruiken, in plaats van de lanthaniden?’, zegt Op den Camp.

De bacteriën bleken met americium en curium net zo goed te werken als de lanthaniden. Plutonium deed het niet. ‘Waarschijnlijk doordat het een andere oxidatietoestand heeft’, legt Op den Camp uit. De bevinding heeft geen natuurlijke consequenties, omdat americium en curium beide niet in de natuur voorkomen. ‘Het organisme kan dus leven op een element dat niet in de natuur voorkomt.’