Fruitvliegje dreigt geslachtsnaam te verliezen

Drosophila melanogaster heet binnenkort misschien Sophophora melanogaster. Taxonomische scherpslijpers stellen dat het wereldberoemde fruitvliegje, een van de belangrijkste model-organismen uit de genetica, nooit een Drosophila-soort is geweest en dus geen recht op die geslachtsnaam heeft.

Tegenstanders vrezen een ‘logistieke nachtmerrie’ als alle biologieboeken, databases en citatie-zoekalgoritmes moeten worden herschreven. En ze voorspellen een complete chaos als straks beide namen door elkaar worden gebruikt.

De problemen komen voort uit de vooruitgang op het gebied van genomics. De eerste Drosophila-soort was ooit D. funebris, die in 1787 voor het eerst in de literatuur werd beschreven. Sindsdien zijn meer dan 2000 soorten fruitvliegjes geboekt als naaste familie van deze soort. Maar recent onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat veel van die soorten genetisch helemaal niet zo nauw verwant zijn. Zo zou het correcter zijn om D. melanogaster te herclassificeren als Sophophora-soort.

Bij de internationale commissie voor zoölogische nomenclatuur (ICZN) liggen nu twee verschillende voorstellen. Het eerste houdt in dat D. melanogaster een andere naam krijgt. Het tweede stelt voor om D. melanogaster uit te roepen tot het nieuwe rolmodel voor het geslacht Drosophila, en juist D. funebris er uit te knikkeren. Volgens bedenkster Kim van der Linde, een Leidse biologe die momenteel als postdoc in Florida zit, is dat laatste de meest praktische oplossing.

Weer anderen pleiten voor behoud van de status quo omdat niemand echt last heeft van de foutieve naamgeving.

Volgens NatureNews is intussen het meest waarschijnlijke scenario dat de ICZN er niet uit komt en wetenschappers straks zelf mogen beslissen hoe ze de fruitvliegjes noemen. Dan is de chaos compleet. Als voorbeeld wordt Aedes aegypti genoemd, de muggensoort die de knokkelkoorts verspeidt. Die is in 2004 officieel herdoopt tot Stegomyia aegypti, maar bijna niemand trekt zich er wat van aan.

bron: NatureNews