Polymeer bezorgt DNA selectief in tumorcellen

DNA ingepakt in polymeren zorgt selectief voor gentransfer in kankercellen en laat de gezonde cellen met rust. Britse onderzoekers publiceren dit onderzoek in muizen deze week in Cancer Research.

De onderzoekers gebruikten het Na/I reportergen, dat cellen stimuleert om radioactieve isotopen op te nemen, zoals radioactief jodium en technetium. Hierdoor konden de onderzoekers meten hoeveel DNA in de tumorcellen terecht was gekomen. Het gen werd verpakt in een polypropyleniminedendrimeer PPIG3 en geïnjecteerd in de pakketjes in de staartader van muizen met onderhuidse tumoren.

De tumorcellen lieten het polymeer-DNA pakketje met open armen binnen, terwijl de gezonde cellen met rust werden gelaten. Dat bleek uit een scan 24 uur na injectie. Het is volgens de onderzoekers de eerste keer dat polymeer zo selectief genen kunnen bezorgen in tumorcellen.

Het polymeer stond al bekend al een goede bezorger van medicijnen in tumoren, omdat tumorcellen het polymeer via hun eigen bloedvaten opnemen. Deze bloedvaten zijn groter dan in gezonde weefsels, waardoor het DNA-polymeerpakketje selectief in de tumorcellen komt te zitten. Een antitumormiddel met het PPIG3-polymeer eromheen wordt nu bij mensen uitgetest.

Bron: BBC news