Kankercellen kunnen gezonde cellen in hun directe omgeving als het ware aansteken. En nu we dat weten kunnen we er misschien iets aan doen, schrijven Amerikaanse onderzoekers in het Journal of Cell Science.

Het wil nog niet zeggen dat kanker besmettelijk is, maar het zou wel iets kunnen toevoegen aan de snelheid waarmee tumoren voortwoekeren.

Volgens Ayyappan Rajasekaran en collega’s heeft het te maken met overproductie van het protease-eiwit MMP-9 in sommige tumoren. MMP-9 komt in het vocht tussen de cellen terecht, waar het een opruimfunctie heeft. Daarbij knipt het onder meer E-cadherine in tweeën, een eiwit dat cellen bij elkaar houdt.

In deze situatie gaat MMP-9 uit de tumor het E-cadherine op het oppervlak van gezonde cellen afknippen. Het afgeknipte stuk, genaamd sE-cad, is oplosbaar in water en kan verhuizen naar epidermale groeifactorreceptoren van die gezonde cellen. Die worden daardoor geactiveerd, en overactivering van deze receptor staat in het lijstje van factoren die bepaalde vormen van kanker in de hand werken.

De onderzoekers hebben het kunnen aantonen door gezonde en door kanker aangetaste epitheelcellen naast elkaar te kweken.

Dat bloedserum van kankerpatiënten vaak meer sE-cad bevat dan normaal, was al eerder aangetoond. Nu wordt dus duidelijk waarom..

Onduidelijk is nog hoe groot de gevolgen van dit effect zijn. Maar het zou zomaar kunnen dat je de progressie van kanker kunt vertragen door de hoeveelheid sE-cad in het bloed te verlagen. Het is in elk geval de moeite waard om te onderzoeken of dat klopt.

bron: University of Delaware