Bacteriën uit de stratosfeer kunnen een biofilm vormen die het vermogen van een microbiële brandstofcel (MFC) verdubbelt naar 0,2 mWatt. Dat schrijft Jinwei Zhang van Newcastle University in Environmental Science & Technoloy.

Uit een monster van een rivierbedding isoleerden de onderzoekers 74 bacteriën die zij testten op hun vermogen om elektriciteit op te wekken in zo’n brandstofcel. Door de 25 beste elektriciteitgenererende bacteriën samen te nemen in een MFC ging het vermogen daarvan omhoog van 105 mWatt naar 200 mWatt.

Het verraste de onderzoekers onder deze 25 bacteriën ook soorten te vinden die normaal hoog in de atmosfeer voorkomen, zoals Bacillus stratosphericus en Bacillus altitudinis. Via de atmosferische kringloop zijn zij op de grond terecht gekomen.

Een MFC werkt op eenzelfde manier als een gewone batterij, ware het niet dat in dit geval bacteriën organische moleculen omzetten via bio-katalytische oxidatie. De elektronen die hierbij vrijkomen genereren de elektriciteit van de MFC.

Toch is vanwege het beperkte vermogen een aantal vierkante meter biofilm nodig in de MFC om een lamp kan laten branden. Een dergelijke brandstofcel zou dus alleen een alternatief kunnen zijn in gebieden zonder toegang tot een elektriciteitsnet.

Bron: Environmental Science & Technology