Engelse onderzoekers hebben een ‘klein’ molecuul gebouwd dat een sequentie omzet in een eiwitketen. Een soort synthetisch ribosoom dus, schrijven David Leigh en collega’s van de University of Manchester in Science.

Verder dan een stuk of 7 peptiden zijn ze nog niet en het moleculaire satéstokje, waar ze de sequentie op prikken, is een stuk primitiever dan DNA of RNA. Maar het begin is er.

Basis van het ‘ribosoom’ is een rotaxaan, een ringvormig molecuul dat los rond een rechte keten zit als een trouwring rond een vinger. Aan de ring zit een zijtakje dat door de onderzoekers wordt afgeschilderd als een soort nano-robotarmpje.

Aan de rechte keten zitten op regelmatige afstanden aminozuurgroepen gehecht. En het idee is nu dat de ring over de keten schuift waarbij het robotarmpje de aminozuren een voor een wegplukt en aan zichzelf hecht, zodat een heuse peptideketen ontstaat.

Het gaat volautomatisch en analyse met HPLC/MS toonde volgens de onderzoekers aan dat het ook feilloos werkt: er komt in elk geval altijd dezelfde peptideketen uit. En het is al gelukt om 1018 robotjes tegelijk aan het werk te zetten.

Of het meer is dan hele knappe organische Spielerei, valt nog niet te voorspellen.

bron: University of Manchester