Chemici hebben bedacht hoe alle bouwstenen van RNA simultaan kunnen zijn ontstaan uit dezelfde oersoep. 8-oxopurines vormen de sleutel, valt te lezen in Nature Communications.

Om het ontstaan van leven op eiwitbasis te verklaren, moet je haast wel aanemen dat RNA (of iets dat er op lijkt) er eerder was dan dat leven. Maar tot nu toe waren alleen prebiotische ontstaansmogelijkheden bedacht voor purines (adenine en guanine) óf voor pyrimidines (uracil en cytosine). En qua reactiecondities sloten die mogelijkheden elkaar uit, zodat het een raadsel bleef hoe de complete RNA-letterset ooit kon zijn ontstaan - om over DNA nog maar te zwijgen.

Matthew Powner en collega’s van University College London en Harvard opperen nu dat de purines oorspronkelijk 8-oxopurines kunnen zijn geweest, dus met een extra =O aan de punt van de vijfring. Om precies te zijn denken ze aan 8-oxo-adenoside (zie de afbeelding) en 8-oxo-inoside.

Hun publicatie is zo’n wirwar van niet-IUPAC-terminologie dat hij zelfs voor een doorgewinterde organicus nauwelijks is te volgen. Maar het verhaal komt er op neer dat zulke 8-oxoverbindingen wél tegelijk met de huidige pyrimidines kunnen zijn ontstaan, uit een en dezelfde set chemische bouwstenen. En die zijn simpel genoeg om in de oersoep te kunnen hebben gezeten.

Bovendien functioneert RNA met 8-oxopurines redelijk goed. Het is minder stabiel dan normaal RNA maar het kan nog wel een dubbele streng vormen en zo zichzelf dupliceren.

Of de hypothese ook maar iets te maken heeft met wat er echt in die oersoep gebeurde, is voorlopig lastig te zeggen.

bron: University College London