Met een kleine Raman-spectrometer kun je nu zien welke cellen in de hersenen zijn aangetast door kanker, melden Canadese onderzoekers in Science Translational Medicine.

Het apparaat kan wellicht tijdens hersenoperaties worden gebruikt om resterende kankercellen op te sporen die zelfs getrainde chirurgen niet altijd met het blote ook kunnen zien. Technieken als MRI of echo zijn niet altijd accuraat. Daarom hebben de onderzoekers van het Montreal Neurological Insitute and Hospital iets bedacht om ze te helpen.

Bij die Ramanspectrometrie schiet je met een laser op je monster. Omdat de aanwezige moleculen op allerlei verschillende manieren vibreren, kaatst een deel van het licht terug met een andere energie. Dit verschil kan de spectrometer vertalen in spectra die voor elk molecuul anders zijn.

Frederic Leblond en zijn collega’s bouwden een kleine Raman-spectrometer en analyseerde 161 hersensamples uit 17 patiënten. De monsters met kankercellen bleken andere spectra te genereren dan de gezonde. De pieken rond het gebied van de lipiden werden hoger door de aanwezigheid van cholesterol en fosfolipiden. Ook waren er meer nucleïnezuren aanwezig in kankercellen en werd de piek voor fenylalanine beduidend hoger.

Door dit verschil wisten de onderzoekers het apparaatje te leren wanneer het bepaalde cellen voor zich had. Dit bleek het apparaat in meer dan 90% van de gevallen goed te hebben. Alleen wanneer de monsters minder dan 15% kankercellen bevatte kon de spectrometer het niet meer detecteren. De onderzoekers hopen dat chirurgen met dit kleine en handzame apparaat tijdens de operatie hersencellen kunnen scannen en zo alle kanker weg kunnen halen.