De maagbacterie Helicobacter pylori lijkt vrouwen te beschermen tegen multiple sclerose. En dat voedt de hypothese dat een overmaat hygiëne ongezond is, schrijven Japanse onderzoekers in het Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry.

Die bacterie, die vooral bekend is als veroorzaker van maagzweren, loop je traditioneel op als baby. Dan kom je er ook nooit meer af; het goede nieuws is dat je er meestal ook nooit last van zult krijgen. Lang niet iedereen wordt er echter mee besmet. Geschat wordt dat momenteel de helft van de mensheid er mee rondloopt maar in Westerse landen is het percentage veel lager en daalt nog steeds, dankzij steeds betere hygiëne en ruimhartig gebruik van antibiotica.

En juist in het Westen komen autoimmuunziektes zoals multiple sclerose steeds vaker voor, terwijl niemand snapt waarom.

De Japanners hebben nu simpelweg 550 mensen met MS en een gezonde controlegroep van 299 mensen getest op de aanwezigheid van H. pylori. Vooral bij vrouwen, die sowieso vaker MS krijgen dan mannen, bleek het behoorlijk uit te maken: onder MS-patiënten lag het aantal besmettingen ongeveer dertig procent lager. Bovendien leek bij de vrouwen die wél waren besmet het ziektebeeld gemiddeld minder ernstig.

Bij de mannen was er geen significant verband tussen de bacterie en de kans op MS, maar het gekke was dat bij besmette mannelijke patiënten de MS-symptomen juist heftiger leken.

De onderzoekers hebben geen flauw idee van het oorzakelijke verband. Het zou kunnen dat H. pylori daadwerkelijk beschermt tegen MS. Maar het zou ook kunnen dat er geen direct verband is, en dat MS als de afwezigheid van de bacterie gewoon allebei symptomen zijn van overmatig zeepgebruik.

In alle gevallen geeft het te denken.

bron: British Medical Journal