Zeldzaam verschijnsel voor het eerst waargenomen

1,3,5-triazinemoleculen kunnen in één keer uit elkaar vliegen in drie identieke delen, zo melden chemici uit Californië in Science. Er werd al vermoed dat dat kon, maar niemand had het ooit echt zien gebeuren.

Als een molecuul in drie stukken uiteenvalt, dan gaat dat meestal in twee stappen. Maar het is niet onwaarschijnlijk dat het in de natuur wel vaker in één keer gebeurt. Er worden immers ook moleculen gevormd doordat drie delen tegelijk tegen elkaar aan vliegen. Ozon (O3) is het bekendste voorbeeld.

Bij 1,3,5-triazine (H3C3N3) blijkt een ‘3-way split’ nu op te kunnen treden wanneer je de moleculen met elektrische ladingen op een bepaalde manier onder spanning zet. Het bewijs bestaat er uit dat de delen alledrie precies dezelfde energie-inhoud hebben en de detectoren tegelijk bereiken, zo meldt Robert Continetti (University of California, San Diego) die het experiment heeft uitgevoerd.

Anna Krylov en Vadim Mozhayskiy (University of Southern California) hebben er een theoretisch model bij opgesteld dat bevestigt dat je zoiets inderdaad mag verwachten.

bron: University of Southern California