Gemethyleerd adenosine

Methylering van RNA beïnvloedt de afbraak hiervan en dat heeft effecten op bijvoorbeeld obesitas, diabetes of de vruchtbaarheid. Er is nu in ieder geval één belangrijke functie hiervan bekend, dankzij onderzoek aan de Universiteit van Chicago (UChicago).

Deze ontdekking kan leiden tot nieuwe inzichten over gezond leven, maar ook verscheidene chronische aandoeningen. RNA is van invloed op de aanwezigheid van eiwitten. “Als je de juiste eiwitten hebt, krijg je gezonde cellen. Krijg je ze niet, word je ziek,” volgens Chuan He, professor chemie aan de UChicago. Onderzoekers zouden met deze kennis kleine moleculen kunnen ontwikkelen die zieke cellen doden of onder controle houden, maar hier zal nog jaren fundamenteel onderzoek aan vooraf moeten gaan.

De afbraak van RNA is een proces dat van kritisch belang is voor een gezonde celhuishouding. RNA in cellen raakt op als het eiwitten aanmaakt en dit is essentieel. “Als een cel zich differentieert en een ander type cel wordt, heeft het een andere set eiwitten nodig. Het kan het originele mRNA dus niet meer gebruiken,” aldus He.

De modificatie in kwestie – beschreven in Nature – heet de m6A modificatie. Hierbij is de exocyclische aminegroep van adenosine gemethyleerd. “Deze modificatie beïnvloedt een gigantische hoeveelheid messenger RNA in menselijke cellen, maar we wisten niet precies wat het deed,” zegt He. “Wat we nu hebben ontdekt is heel fundamentele biologie. Hierna moeten we kijken naar ontwikkeling, celdifferentiatie en neurobiologie.”

De groep van He ontdekte al in 2011 dat methylering een omkeerbaar proces is, en niet afhankelijk van de DNA-sequentie in de cel. Een zogenaamd ‘eraser’ eiwit kan een methylgroep weer verwijderen. Als deze eiwitten hun werk niet goed uitvoeren, kan iemand obesitas krijgen. De eraser eiwitten werken samen met ‘writer’ eiwitten en ‘reader’ eiwitten. De writer eiwitten methyleren RNA en de reader eiwitten lezen de methylgroep en bepalen zo de biologische functie.

Bron: Nature