Extra bacteriën schakelen ziekteverwekkers uit

Klaplopende bacteriën toevoegen aan een infectiehaard kan de ziekteverwekkers onschadelijk maken. Dat schijven Britse onderzoekers onder leiding van Stuart West in Current Biology.

Bacteriën offeren zich vaak op voor het grotere plan. Zij communiceren met hun buren over hoeveel voedsel er is, en delen deze voorraad om zo als kolonie te overleven. Hiervoor produceren zij quorum sensing-moleculen, waardoor de andere bacteriën hun aanwezigheid oppikken en hun gedrag aanpakken.

Er zijn ook bacteriën die zelf wel quorum sensing-moleculen produceren, maar niet die van anderen detecteren. Hierdoor lappen ze de samenwerkingswetten aan hun laars: zij laten wel merken dat er voedsel voor hen bewaard moet worden, maar offeren zelf niets op. Hierdoor leggen de barmhartige bacteriën snel het loodje.

De Britse onderzoekers denken dat je nu juist van deze eigenschap gebruik kunt maken om infecties te bestrijden. Zet wat klaplopende bacteriën bij infectueuze soortgenoten en de infectie zal snel verleden tijd zijn, zo is de redenering. Bij muizen geïnfecteerd met Pseudomonas aeringurosa werkt het in elk geval uitstekend, laten de onderzoekers weten.

Bron: Nature News