Het lukt prima om een representatieve kopie van je persoonlijke darmflora te kweken in een petrischaaltje. En als je het kweekje overzet in de darmen van een bacterievrij gekweekte muis, reageert die precies zo op een typisch westers dieet als jijzelf. Handig als je de ziekte van Crohn hebt en wilt weten waarom, zo suggereert Jeffrey Gordon (Washington University, St. Louis, VS) op de website van PNAS.

Het nieuws zit hierbij in het word ‘representatief’. Darmbacteriën kweken is niet zo moeilijk, maar de vraag is wat je dan precies voor cocktail van soorten in handen krijgt. Sommige bacteriën gedijen immers duidelijk beter in vitro dan andere.

Gordon en collega’s hebben nu vastgesteld dat die afwijking in de praktijk heel erg meevalt. Daartoe kweekten ze bacteriën uit de stoelgang van twee gezonde proefpersonen (onder anaerobe condities, uiteraard, want in de darmen is zuurstof een schaars goed) en vergeleken de oogst met de bacteriën uit het oorspronkelijke monster. Dat deden ze door te kijken naar een ribosomaal RNA-fragment dat bij alle bacteriesoorten voorkomt, maar wel telkens met kleine verschillen.

Tot hun eigen verrassing bleek de soortenrijkdom in de kweekjes vrijwel overeen te komen met die in de monsters.

Vervolgns hebben de onderzoekers wat proeven gedaan met ‘gnotobiotische’ muizen, dat zijn dieren die zò gecontroleerd zijn gekweekt dat precies bekend is welke bacteriesoorten er in voorkomen. In dit geval wilde het zeggen dat ze steriel waren opgegroeid en helemaal geen darmflora bezaten.

Plaatste je de menselijke darmflora’s over naar zo’n muis, dan bleek hij daarna ‘menselijk’ op een menselijke vette hap te reageren. Daarbij maakte het niet uit of je de ruwe bacteriën uit het faecesmonster transplanteerde, of het kweekje uit de petrischaal.

De wetenschap dat dit trucje werkt, zou uiterst nuttig kunnen blijken bij het onderzoek naar menselijke darmaandoeningen. Maar het opent tevens onvermoede mogelijkheden voor preklinisch onderzoek van probiotica en andere voedingsingrediënten. Met andere woorden: voortaan kun je eerst een ‘intestinaal vermenselijkte’ muis laten gorgelen met je Yakult-kloon voordat je hem zelf uitprobeert.

bron: Washington University