Bacteriën kiem voor sneeuwkristallen

Bacteriën in de atmosfeer zijn misschien wel de belangrijkste oorzaak van druppel- en sneeuwkristalvorming in wolken. Dat concluderen Amerikaanse onderzoekers na analyse van vers gevallen sneeuw Amerika, Europa en Antarctica. Daar zaten verrassend veel bacteriën in, zo melden ze vandaag in Science.

Dat micor-organismen in wolken werken als kiem, werd al langer vermoed. Het is echter nooit gelukt om ze in een wolk aan te tonen.

De groep van Brent Christner (Louisiana State University) heeft nu 20 verschillende sneeuwmonsters gefilterd. Vervolgens werd geprobeerd bij welke temperatuur de deeltjes, die in het filter achterbleven, zuiver water konden laten bevriezen. Die temperatuur ligt voor levende organismen hoger dan voor minerale deeltjes.

Resultaat: in sommige monsters was 85 procent van de deeltjes waarschijnlijk biologisch van oorsprong. Zelfs op Antarctica werden bacteriën in de sneeuw aangetroffen, al waren het er minder dan bijvoorbeeld in Frankrijk.

Vervelend is dat een meerderheid van die bacteriën blijkt te behoren tot de soort Pseudomonas syringae, die ziektes veroorzaakt in verschillende gewassen. De vraag dringt zich nu wat het verstandigste is: de bacterie bestrijden en droogte riskeren, of hem koesteren en plantenziektes riskeren.

bron: Associated Press, naturenews