Alkydverf vormt zijn eigen zilver-nanodeeltjes

Huis-, tuin- en keuken-alkydverven en ouderwetse olieverven op lijnoliebasis kunnen bacteriedodend worden gemaakt door er een zilverzout aan toe te voegen. Als bijwerking van het droogproces ontstaan dan vanzelf zilver-nanodeeltjes met antimicrobiële eigenschappen, zo schrijven Amerikaanse onderzoekers in een artikel dat door Nature Materials online is gezet.

De onderzoekers van Rice University en het City College of New York realiseerden zich dat het bindmiddel in alkydverf meervoudig onverzadigde vetzuren bevat, zoals linol- en linoleenzuur. Tijdens het drogen onder invloed van zuurstof uit de lucht worden die gecrosslinkt door een auto-oxidatieproces, dat veel lijkt op de vetzuuroxidatie in biologische systemen. Er komen dus ook vrije radicalen aan te pas. En van vrije radicalen is bekend dat ze metaalionen kunnen reduceren tot ongeladen atomen die nanodeeltjes vormen.

Proeven wezen uit dat toevoeging van zilverbenzoaat aan een alkydhars (polycardanylacrylaat, voor de gelegenheid gemaakt uit cashewnotenolie) inderdaad leidt tot de vorming van zilvernanodeeltjes. Die blijken ook nog eens door vetzuren en andere componenten in de alkydhars te worden gestabiliseerd, zodat ze niet klonteren.

Voeg je het zuur HAuCl4 toe, dan krijg je goud-nanodeeltjes. Voeg je ook nog dimethylsulfoxide toe, een stof die vrije radicalen afvangt, dan krijg je inderdaad géén nanodeeltjes.

De nanodeeltjescoatings zijn niet letterlijk groen: met zilver worden ze gelig, met goud donker roze. De onderzoekers zien dat als indicatie dat zich inderdaad nanodeeltjes hebben gevormd.

Figuurlijk gesproken zijn de coatings wel ‘groen’ te maken door plantaardige oliën te gebruiken als grondstof voor het bindmiddel. Ook is het volgens de onderzoekers mogelijk om de verf zó te formuleren dat er geen organisch oplosmiddel doorheen hoeft als verdunner.

bron: City College of New York