SJR gaat strijd aan met impactfactor

Spaanse onderzoekers hebben een nieuwe methode ontwikkeld om de citatie-score van wetenschappelijke tijdschriften te meten. Hun ‘SCImago Journal & Country Rank-database (SJR) is gratis toegankelijk via internet.

SJR moet de concurrentie aangaan met de bekende ‘impact factors’ van de Amerikaanse uitgever Thomson Scientific. Vrijwel iedereen gebruikt die impact factors om te bepalen hoe belangrijk een tijdschrift is, maar er is ook veel kritiek op het monopolie van Thomson en het gebrek aan transparantie. Niemand weet precies hoe de Amerikanen aan hun cijfers komen, en er zijn onderzoekers die menen te kunnen bewijzen dat de berekening soms gewoon niet klopt.

SJR is gebaseerd op Scopus, een databank van uitgever Elsevier, en op een algoritme dat voortkomt uit PageRank van Google. Dat laatste zorgt ervoor dat bij SJR niet alle citaties evenveel waard zijn. Citaties in een tijdschrift dat zelf een hoge SJR heeft, tellen zwaarder.

Het gevolg is dat veel gelezen tijdschriften als Angewandte Chemie en The Lancet niet eens zo’n hoge SJR scoren. Die bladen danken hun hoge impact factor kennelijk vooral aan citaties in minder belangrijke tijdschriften.

Wat de waarde van een hoge SJR is, zal de komende jaren wel voor een hoop discussie zorgen. Wat een hoge impact factor nu eigenlijk voorstelt, is in het licht van deze ontwikkelingen ook een leuke vraag.

bron: NatureNews