Vlamingen scoren met mobiel DNA

Inbrengen van ‘vreemde’ genen in de cellen van een patiënt is wellicht mogelijk zonder een virus als drager te gebruiken. Dat melden onderzoekers van het Vlaamse biotechnologie-instituut VIB, de K.U.Leuven en het Max-Delbrück-Centrum in Berlijn op de website van Nature Genetics.

Het zou de risico’s van gentherapie uiteindelijk een flink stuk moeten verminderen, en de procedure nog goedkoper moeten maken ook..

In plaats van een virus gebruiken de onderzoekers zogenoemde ‘Sleeping Beauty’-transposons. Dat zijn mobiele stukken DNA die zichzelf in een andere DNA-streng kunnen invoegen via een soort ‘knip en plak’-mechanisme. Dat gebeurt onder invloed van een bepaald enzym, een transposase.

Het idee is lang niet nieuw; het Amerikaanse bedrijf Discovery Genomics heeft er al jaren octrooi op. Tot nu toe werkte het echter niet efficiënt genoeg voor gentherapie.

Via genetische screening van een groot aantal zoogdiercellen is nu echter een ‘hyperactief’ transposase gevonden dat de effectiviteit van het genen-inbouwproces verhoogt met een factor 100.

Het lukt nu om eenderde tot de helft van de behandelde cellen van een nieuw gen te voorzien. Dat opent perspectieven.

bron: VIB