Vlamingen willen veldproef met lignine-arme populieren

Onderzoekers van het Vlaamse biotech-instituut VIB en de Universiteit Gent hebben populieren genetisch gemodificeerd om ze beter geschikt te maken voor bio-ethanolproductie. Bij de Federale overheidsdienst leefmilieu is zojuist toestemming gevraagd voor een eerste veldproef.

Het hout van de gen-peppels bevat per gram meer cellulose en minder lignine. Hiertoe is een gen onderdrukt dat de lignineproductie stimuleert. De cellulose kan via glucose in ethanol worden omgezet en de lignine zit dat fermentatieproces niet meer in de weg. In het lab blijkt dergelijk hout tot tweemaal meer glucose op te leveren dan normaal.

De veldproef moet bevestigen dat dergelijke bomen ook buiten de kas kunnen groeien. Bovendien moet hij voldoende hout opleveren om de fermentatieproeven te kunnen opschalen naar een realistische omvang.

Het idee is om de bomen te kweken in wat het VIB ‘korte omloopvegetatie’ noemt. Daarbij worden de takken voortdurend gesnoeid zodat ze niet langer dan 3 jaar aan de bomen blijven zitten. Dit moet voorkomen dat de genetische modificatie zich verspreidt: een populierentak gaan namelijk pas na 5 jaar bloeien. Als extra veiligheidsmaatregel worden opkomende wortelstekken regelmatig gewied.

Intussen is het voor het eerst sinds 2003 dat iemand in België een veldproef met genetisch gewijzigde gewassen durft aan te vragen. Op uitdrukkelijk verzoek van het VIB, dat de bui kennelijk al ziet hangen, vermelden we het e-mailadres waar u met vragen terecht kunt:
vib@vib.be

bron: VIB