Genen met vergelijkbare functies blijken vaak samen te werken. Die cellen zijn te vinden door de facebookmethode te gebruiken, zo stellen Duitse onderzoekers.

Twee onderzoekteams van het EMBL (European Molecular Biology Laboratory) en het DKFZ (Duits kankeronderzoekscentrum) publiceerden deze week deze in Nature Methods hun resultaten waarin ze zochten naar samenwerkende genen in de fruitvlieg. Bij gistcellen en bacteriën zijn samenwerkende genen al gevonden, maar nog nooit in complexere organismen.

De onderzoekers vergelijken het zoeken naar samenwerkende genen met het zoeken van vrienden op Facebook. Wanneer bekend is dat twee mensen veel dezelfde vrienden hebben, dan is de kans groot dat deze twee onderling ook bevriend zijn. Genen met vergelijkbare interactieprofielen beïnvloeden zodoende elkaars werking. Uiteindelijk zijn er meer dan 600 interacties gevonden die het fenotype (de verschijningsvorm) van cellen beïnvloeden.

De samenwerking werd gevonden door te kijken wat het effect is wanneer twee ‘bevriende’ genen worden uitgeschakeld, vergeleken met het effect wanneer slechts een van beide genen uitgeschakeld is. Hierbij werd een nieuw signaalsysteem ontdekt, de Ras-pathway, welke bovendien verstoord blijkt te zijn in tumorcellen.

De onderzoekers hopen met deze resultaten in de toekomst beter te kunnen voorspellen wat de gevolgen zullen zijn voor patiënten en om behandelingen tegen ondermeer kanker te kunnen ontwikkelen.

bron: Nature Methods