Verpak geneesmiddelen in een gel van designer-eiwitten die je laat aanmaken door genetisch gemodifieerde gistcellen, en je hoeft niet meer bang te zijn dat je paardenmiddel iemand de gekekoeienziekte bezorgt. Dat melden onderzoekers van Wageningen UR Food & Biobased Research.

De speciale eiwitmoleculen bestaan uit twee dunne uiteinden, en een dik centraal stuk. De uiteinden kunnen onderling koppelen, zodat de eiwitten samen een netwerk kunnen vormen. Er ontstaat dan een poreus, gel-achtig materiaal met fysische eigenschappen, zoals stijfheid en smelttemperatuur, die afhankelijk zijn van de precieze samenstelling van de eiwitmoleculen (met name de lengte van die dunne eindjes).

Die samenstelling wordt weer bepaald door de extra genen die je inbouwt in het micro-organisme dat de eiwitten moet produceren, in dit geval de gist Pichia pastoris.

Het idee is dat de gel andere moleculen, zoals medicijnen of antilichamen, kan insluiten. Eenmaal in het menselijk lichaam zullen die moleculen er langzaam weer uitlekken, deels doordat de poriën niet zijn afgesloten en deels doordat de gel door erosie langzaam oplost. De snelheid waarmee dit gebeurt is ook weer via de eiwitsamenstelling in te stellen.

De Wageningse onderzoekers denken dat zo’n gel een alternatief kan vormen voor de materialen waaruit dit soort langzaam oplossende geneesmiddelen nu nog worden gemaakt, zoals collageen en gelatine. Dat zijn producten op basis van slachtvee, waaraan altijd het risco vast zit dat er virussen of prionen op meeliften.

Het onderzoek komt nu in de publiciteit omdat een van de vakgroepleden, Helena Teles, er vandaag (dinsdag) op promoveert. De essentie was anderhalf jaar geleden echter al in het tijdschrift Biomacromolecules te lezen.

bron: Wageningen UR