Eiwit bezorgt chromosomen in zaad- en eicellen

Het eiwit condensine II trekt bij fruitvliegen de chromosomen uit elkaar. Hierdoor krijgen de zaadcellen precies genoeg chromosomen per cel. Bij mensen werkt dit eiwit waarschijnlijk ook zo, melden biologen van de Universiteit van Arizona deze week in Science.

De vondst kan verklaren hoe cellen zorgen dat het DNA precies gelijk verdeeld worden over zaad- en eicellen. Als dit niet goed gebeurt, kan de foetus een genetische afwijking krijgen, zoals Down syndroom.

De onderzoekers zochten fruitvliegen die onvruchtbaar waren, omdat hun chromosomen aan elkaar geplakt zaten. Na een genetische screening bleek dat de vliegjes geen condensine II kon aanmaken, meldden zij al eerder in PLoS Genetics.

Daarna fabriceerden ze een genconstruct dat het condensine II gen bij 21 graden celsius uitschakelt en bij 35 graden weer aanzet. Door de temperatuur op te voeren, konden de onderzoekers de chromosomen in speekselkliercellen van de fruitvlieg uit elkaar zien bewegen.

De volgende stap is om te kijken hoe het condensine II nu precies van vorm verandert om de chromosomen uit elkaar te trekken.

Bron: University of Arizona