Uit een DNA-monster kun je met redelijk grote zekerheid afleiden of de donor rood, zwart, bruin of blond haar heeft. Hoe, dat leggen onderzoekers van het Erasmus MC een dezer dagen uit in het tijdschrift Human Genetics. Ze spreken van een doorbraak in de forensische wetenschap.

Tot nu toe konden alleen roodharigen met enige zekerheid aan hun DNA worden herkend.

Samen met Poolse collega’s hebben de Rotterdammers nu het DN onderzocht van enkele honderden Europeanen met verschillende haarkleuren. Daaruit kwamen 13 biomarkers, verspreid over 11 genen, die iets zeggen over het haar. Allemaal samen voorspellen ze met 80 procent zekerheid of iemand blond of bruin is. Rood en zwart haar worden zelfs met meer dan 90 procent nauwkeurigheid herkend.

Volgens de onderzoekers ‘ziet’ de test zelfs het verschil tussen rood en roodblond haar, of tussen blond en donkerblond.

Uiteraard zijn de genoemde percentages nog veel te bescheiden om ook maar in de verste verte te kunnen dienen als bewijs tijdens een rechtszaak. Maar allicht is deze test een handig hulpmiddel bij het zoeken naar de dader van een misdrijf.

En in het verlengde daarvan, een onmisbaar ingrediënt voor de plot van de 21ste eeuwse misdaadroman: ’Elementary, my dear Watson. Didn’t you notice that king size bottle of hydrogen peroxide in the bathroom?

Bron: Erasmus MC