Geneesmiddel uitgeprobeerd op virtuele mens

Britse wetenschappers hebben voor het eerst de werking van een hiv-remmer gesimuleerd via een Brits-Amerikaans netwerk van supercomputers. Het is een van de eerste keren dat ze de zogeheten ‘Virtual Physiological Human’ hebben uitgeprobeerd, zo melden ze op de website van JACS.

De simulaties voorspellen hoe sterk het medicijn saquinavir zich bindt aan drie resistente mutaies van HIV-1 protease, een eiwit dat het virus aanmaakt om zichzelf voort te planten.

Gebruik werd gemaakt van de Britse National Grid Service en het Amerikaanse TeraGrid, twee netwerken die zijn opgezet om de rekenkracht van een groot aantal computers te bundelen. De onderzoekers vergelijken de hoeveelheid rekenwerkmet wat je nodig hebt voor een weersvoorspelling op de lange termijn: slechts een klein deel van de capaciteit werd gebruikt maar het kostte wel twee weken..

Het uiteindelijke plan is om bij elke hiv-besmetting een monster van het virus te nemen waarna je op de virtuele mens uitprobeert welke geneesmiddelen het beste zullen aanslaan. Tot nu toe is dat een kwestie van ‘trial and error’ omdat hiv bij elke patiënt weer andere mutaties vertoont.

De Europese Unie heeft tot nu toe 72 miljoen euro in de virtuele mens gestoken.

bron: University College London