In de VS is een chip ontwikkeld met een nabootsing van de melkkanalen in een menselijke borst. Het idee is om er medicinale nanodeeltjes in uit te testen, zo melden onderzoekers van Purdue University in het tijdschrift Integrative Biology.

Sophie Lelièvre, James Leary en collega’s denken daarbij aan magnetische deeltjes met een antilichamen-coating die zich specifiek aan tumorcellen hecht. Je brengt ze je via de tepel naar binnen en trekt ze vervolgens met een magnetisch veld verder de borst in. Aangezien borsttumoren meestal rond de melkkanalen ontstaan, zouden de deeltjes die vanzelf tegen moeten komen.

Door tot slot het veld om te keren, verwijder je deeltjes die zich nergens aan hebben gebonden..

Wat de in de borst achtergebleven deeltjes vervolgens doen, hangt van het ontwerp af. Je kunt ze bijvoorbeeld uitvoeren als contrastmiddel bij een preventieve screening. De onderzoekers schatten dat de detectiegrens zo wordt verlaagd van 5 naar 2 millimeter diameter, zodat je de tumor in een veel vroeger stadium kunt zien.

Maar je kunt ook holle deeltjes gebruiken, gevuld met een geneesmiddel dat ze in het inwendige van de tumor loslaten.

De ‘breast on a chip’ moet duidelijk maken of zulke deeltjes inderdaad in staat zijn om de melkkanalen te passeren zonder onderweg vast te lopen, en of de truc met het magneetveld werkt. Hij is gemaakt van polydimethylsiloxaan, en bevat kanaaltjes van 5 mm lang met verschillende diameters van 20 tot 100 micrometer. Die kanaaltjes kun je vervolgens coaten met een hechtmiddel (laminine), waarop je een kunstmatige melkkanaalbekleding kunt opbouwen.

De experimenten lopen nog. Duidelijk is alvast dat de nanodeeltjes geen moeite hebben om de kanalen te passeren zolang die nog niet met celmateriaal zijn bekleed. Is die bekleding er wel, dan zul je de nanodeeltjes mogelijk wat gladder moeten maken.

Bron: Purdue