Maastrichts alternatief voor coloscopie

In ontlasting is een biomarker aan te tonen die de inactivatie aantoont van het kandidaat tumor suppressor gen NDRG4 (N-Myc downstream-regulated gene 4). En dat is een duidelijke aanwijzing voor het eerste stadium van dikkedarmkanker, zo schrijven onderzoekers van de Universiteit Maastricht in het Journal of the National Cancer Institute (JNCI).

Volgens de onderzoekers is deze test zeer geschikt voor bevolkingsonderzoek, mede omdat hij nauwelijks vals-positieve resultaten lijkt te geven. Geschat wordt dat zo’n grootschalig onderzoek de sterfte aan darmkanker zou kunnen doen afnemen met 15 tot 30 procent. Nu wordt de ziekte vaak te laat vastgesteld, waardoor bijna de helft van de patiënten er uiteindelijk aan overlijdt.

De onderzoekers hebben de biomarker geïdentificeerd in gekweekte tumorcellen. Vervolgens hebben ze de betrouwbaarheid getest op tumorweefsel en gezond darmweefsel. Daarbij bleek hij positief uit te vallen bij ongeveer 70 procent van het tumorweefsel. Bij gezond weefsel waren de resultaten vrijwel altijd negatief.

Klinische tests op de ontlasting van 75 darmkankerpatiënten en 75 gezonde proefpersonen bevestigden de resultaten van het weefselonderzoek.

Grootschalig onderzoek naar de kosteneffectiviteit van de nieuwe biomarker test vindt momenteel plaats in het nationaal samenwerkingsverband CTMM (Center for Translational Molecular Medicine), in het DeCoDe (Decrease Colorectal Cancer death) project.

bron: Universiteit Maastricht