Als antibiotica niet meer helpen kun je ziekenhuisbacteriën altijd nog bestrijden door ándere bacteriën achter ze aan te sturen. Dat suggereert MIT-onderzoeker Ron Weiss in het tijdschrift ACS Synthetic Biology.

Om het te bewijzen heeft hij een voor de mens onschadelijke variant van E. coli omgebouwd tot bacteriële waakhond.

De modificatie laat E.coli reageren op 3-oxododecanoyl homoserine lacton, afgekort 3OC12-HSL. Dat molecuul is karakteristiek voor Pseudomonas aeroginosa, een beruchte veroorzaker van ziekenhuisinfecties. Die gebruikt het voor ‘quorum sensing’, het peilen van de hoeveelheid soortgenoten in de directe omgeving.

De verbouwde coli reageert er op door een voor de gelegenheid ontworpen eiwit af te scheiden. Het bevat delen van een colicine-eiwit waarmee E.coli soortgenoten pleegt te pesten, en van een pyocine-eiwit dat door P.aeruginosa als toxine wordt gebruikt. De combinatie bljkt alleen dodelijk voor die laatste soort; E.coli en andere bacteriën hebben er geen last van omdat ze de specifieke pyocine-receptoren missen.

Weiss heeft het uitgeprobeerd in een petrischaaltje en het werkte enigszins. Voorlopig heb je nog 100.000 coli’s op één pseudomonas nodig om het groeitempo van die laatste te halveren, maar vermoedelijk valt daar nog wel wat aan te verbeteren.