Chlamydia-test wint hoofdstedelijke uitvindersprijs

De eerste Amsterdam Inventor Award is dinsdagavond uitgereikt aan Microbiome, een kersverse spin-off van de Vrije Universiteit. Kiadis Pharma en Amsterdam Molecular Therapeutics (AMT) werden gedeeld tweede.

Het idee voor een Inventor Award komt van Tom van Aken, ceo van high-throughputscreener Avantium. De gemeente Amsterdam, die zichzelf graag promoot als hightechcentrum, heeft het plan vervolgens enthousiast omarmd.

Microbiome ontwikkelt een DNA-test die met grote zekerheid moet kunnen aantonen of iemand wel of niet is geïnfecteerd met de geslachtsziekte chlamydia. Daartoe wordt DNA uit een uitstrijkje vermenigvuldigd via PCR. De eigenlijke uitvinding zit in de toevoeging van een interne standaard waaraan kan worden afgelezen of de PCR-procedure helemaal correct is verlopen.

De oprichters Servaas Morré en Paul Savelkoul denken dat de test goed en goedkoop genoeg is om invoering van grootschalige bevolkingsonderzoeken te rechtvaardigen.

Overigens had de verkiezing een hoog appels-met-peren-vergelijkingsgehalte. Kiadis en AMT zitten ook allebei in de life sciences: hun uitvindingen betreffen respectievelijk beenmergtransplantatie en gentherapie. Maar onder de in totaal twaalf kandidaten waren bijvoorbeeld ook katalysatorproducent Albemarle, Shell Global Solutions (met een proces om overtollige zwavel uit Pernis te gebruiken als cementvervanger in betonnen vloertegels), stemwijzer.nl en routeplannermaker TomTom.

De jury heeft bij haar keuze gelet op zaken als nieuwheid, creativiteit, economisch potentieel en ondernemingslust bij betrokkenen. Wat het zwaarste woog en hoe de uiteindelijke keuze tot stand gekomen is, werd tijdens de uitreiking helaas niet duidelijk.