Bodembacteriën gebruiken antibiotica als koolstofbron

Zo’n 600 bodembacteriën willen helaas niet doodvallen als ze antibiotica tegenkomen. Integendeel: ze vinden het spul zelfs goed te eten. Dat melden onderzoekers van Harvard deze week in Science.

De wetenschappers zetten bodemmonsters in een vloeibaar medium met de antibiotica als enige koolstofbron. Hierna isoleerden ze overlevende bacteriën. Achttien antibiotica zoals vancomycine, penicilline en ceptofloxacine werden als een smakelijke maaltijd verorberd, zo valt in het artikel te lezen.

De onderzoekers van Harvard benadrukken dat de gebruikte bacteriën niet gevaarlijk zijn voor mens en dier. Toch zou een pathogene bacterie wel de genen voor dit antibioticummetabolisme kunnen oppikken van een van de bodembacteriën.

Collega Stuart Levy van Tufts universiteit, die niet bij het onderzoek betrokken was, geeft een positieve draai aan deze resultaten. “Deze bacteriën kunnen de antibiotica die in het milieu terecht komen makkelijk afbreken, waardoor andere bacteriën minder snel resistent worden.”

Bron: Science/ Chemical & Engineering News