Onze leden geven de chemie en life sciences kleur en betekenis; wie zijn zij? Deze maand op het podium: KNCV-lid Celine Nieuwland.

Wat doe je met chemie?

‘Ik zit momenteel in het laatste jaar van mijn promotieonderzoek in de Theoretische Chemie of TheoCheM groep van de Vrije Universiteit Amsterdam onder supervisie van prof. dr. Célia Fonseca Guerra en prof. dr. F. Matthias Bickelhaupt. Hier doe ik onderzoek naar de vorming, stabiliteit en interacties in allerlei (bio)supramoleculaire systemen, van DNA tot supramoleculaire polymeren. Alles met waterstofbruggen, daar word ik enthousiast van.’

Celine Nieuwland

Waarom heb je gekozen voor theoretische chemie?

‘Ik was tijdens de studie scheikunde altijd geïnteresseerd in de bindingsmechanismen achter bepaalde reacties en moleculen, en dan met name in de biochemie. Nu tijdens mijn promotieonderzoek kan ik theoretische chemie gebruiken om al deze interessante fenomenen te onderzoeken. Je ziet dat kwantumchemische berekeningen steeds belangrijker worden voor het begrijpen van biochemische systemen en andere macromoleculaire structuren, mede dankzij de verbetering van de rekenkracht en computationele methoden.’

Op welke prestatie ben je het meest trots?

‘Nu ik het einde van mijn promotieonderzoek nader, ben ik eigenlijk heel trots op het doorlopen van het hele traject. Iedereen die op dit moment aan het promoveren is of dat heeft gedaan, kan beamen dat het promotietraject soms erg uitdagend kan zijn. Er zijn periodes die goed gaan en periodes die iets minder gaan, en beiden zijn even belangrijk. Met nog een paar maanden te gaan ben ik gemotiveerder dan ooit!’

‘Alles met waterstofbruggen, daar word ik enthousiast van’

Met wie zou je voor één dag willen ruilen en waarom?

‘Als een jonge wetenschapper is het voor mij duidelijk dat er een enorm geldtekort is in de wetenschap en het (wetenschappelijk) onderwijs. Daarom zou ik graag voor één dag de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap willen zijn om toch nog maar een keer te kijken of er niet nog een extra potje is.’

Waarom vind je het belangrijk om lid te zijn van de KNCV?

‘Als chemicus in een bepaald vakgebied kun je snel een beetje in een bubbel komen te zitten. Het lidmaatschap bij de KNCV is de perfecte manier om op de hoogte te blijven van andere onderzoeksvelden en om in contact te blijven met andere scheikundigen, van jong tot oud. Daarbovenop is C2W | Mens en Molecule een leuke en makkelijke manier om up-to-date te blijven met toch één van de snelst ontwikkelende bètawetenschappen.’

Wat betekent sport voor jou?

‘Ik train vijf dagen in de week na werk voor gewichtheffen. Voor mij is gewichtheffen, en krachtsport in het algemeen, echt een levensbehoefte en ik ben blij dat ook steeds meer dames dit ontdekken. Het houdt je gezond, zowel fysiek als mentaal. Wat ik het mooiste vind aan krachtsport is dat je moet gaan geloven dat je moeilijke en zware dingen kunt doen. En dat vertrouwen in jezelf en jouw capaciteiten heeft een positieve wisselwerking met het alledaagse leven buiten de sportschool, zoals bijvoorbeeld in je werk.’