Zeewieronderzoek kweekt jonge wetenschapper

DSC_4993-Johan Diepeveen 12-05-2022

Beeld: Femke de Vos

Johan Diepeveen studeert aquatische ecotechnologie aan de Hogeschool Zeeland en wist de resultaten van zijn minor te publiceren in een wetenschappelijk tijdschrift. ‘Ik had nooit verwacht dat het zo zou lopen.’

Sommige mensen dromen hun hele leven van een carrière in de wetenschap, anderen stuiten bijna per toeval op die mogelijkheid. Johan Diepeveen had als middelbare scholier wel interesse in de bètawetenschap, maar toen hij aan zijn studie aquatische ecotechnologie aan de Hogeschool Zeeland begon had hij niet verwacht dat hij zou excelleren. Inmiddels is hij aan het afstuderen en heeft hij zijn eerste publicatie binnen.

Diepeveen publiceerde de resultaten van zijn minor, waarin hij een uitgebreid literatuuronderzoek deed naar de smaak van zeewier, een veelbelovende alternatieve eiwitbron. In de studie probeerde hij moleculaire biologie op een toegankelijke manier te combineren met analytische chemie. Waar smaken bepaalde aminozuren eigenlijk naar? Hoe binden ze aan receptoren op de tong?

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?

• krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk