Thomas Hansen is universitair docent organische chemie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij brengt eerstejaars de basisprincipes van organische chemie bij en onderwijst masterstudenten in synthetische strategieën.

Waarom dit onderzoek?

‘Ik vind het mooi om moleculen te maken. Het is een heel complex proces en een hele puzzel om zo’n skelet in elkaar te zetten. Er komt een moment dat je het hele skelet hebt weten te synthetiseren. Die complexiteit, en stapje voor stapje het molecuul steeds ingewikkelder maken. Een mooie bijkomstigheid is dat die complexe moleculen uiteenlopende toepassingen hebben.’

Wat is voor jou de grootste uitdaging in je werk?

‘Als jonge onderzoeker is de grootste uitdaging tijdsmanagement. Ik haal heel veel voldoening uit lesgeven en ik vind onderzoek gaaf. Voorlichtingsactiviteiten zoals deze eye-opener kosten ook tijd. Dat in één dag of één week proppen is niet altijd haalbaar. Het is denk ik een struikelblok voor veel onderzoekers.’

Wat voor molecuul heb je meegenomen?

‘Kopsine, een natuurstof. Ik werk met Eelco Ruijter, mijn hoogleraar, en we zijn geïnteresseerd in natuurstoffen namaken. Het is vooral interessant om heterocyclische verbindingen te maken, dus met niet-koolstofatomen in het geraamte. Het molecuul dat ik hier vasthoud is er zo een. Een van de promovendi heeft laatst deze synthese voltooid.’