Honderd maal meer stamcellen uit huidcellen

Huidcellen kunnen honderd maal beter omgeprogrammeerd worden tot stamcellen dan alle andere cellen. Onderzoekers uit Barcelona publiceerden deze doorbraak deze week in Nature Biotechnology.

Het omvormen van gewone cellen in zogenaamde geïnduceerde pluripotente stamcellen heeft maar een lage slagingskans. Tot nu toe groeide slechts één op de 10,000 cellen uit tot een kolonie stamcellen. Keratinocyten, cellen in de opperhuid, blijken veel vaker stamcellen op te leveren. De onderzoekers haalden deze cellen uit de wortel van een hoofdhaar. Ongeveer één op de honderd cellen groeide uit tot een klompje stamcellen. Bovendien deden de cellen dat in tien dagen en niet in drie tot vier weken.

Slechts vier extra genen, Oct4, Sox2, Klf4 en c-Myc, zijn nodig voor de overgang tot stamcel. Geïnduceerde pluripotente stamcellen zijn genetisch gelijk aan de donorcellen. Bij persoonlijke stamcellijnen is er geen risico op afstoting bij stamceltherapie. Ook komen er geen embryo’s aan te pas bij de productie van deze cellen.

De doorbraken op het gebied van geïnduceerde pluripotente stamcellen volgen elkaar in hoog tempo op. De eerste publicatie over geïnduceerde muizenstamcellen is pas twee jaar oud. In 2007 lukte het gedifferentieerde menselijke cellen om te vormen tot stamcellen. Ook dit jaar staan de wetenschappelijke bladen vol met artikelen over dit onderwerp. Zo was er een paar weken geleden een publicatie waaruit bleek dat het niet nodig was om gevaarlijke virussen te gebruiken bij het maken van stamcellen.

Bron: Nature Biotechnology