Ultieme poging om Japanse weerzin tegen gen-voedsel te overwinnen

Japanse onderzoekers werken aan een genetisch gemodificeerde rijstsoort met ingebouwde anti-hooikoortskuur. Ze hopen hun landgenoten ten eerste van het niezen af te helpen, en ten tweede van hun vooroordelen tegen genetische modificatie.

De rijst maakt enkele eiwitten aan uit het stuifmeel van de Japanse ceder, die geldt als een van de belangrijkste hooikoortsbronnen van het land. De eiwitten moeten het immuunsysteem aanzetten tot het ontwikkelen van een zekere mate van tolerantie tegen het stuifmeel. De gebruikelijke hooikoortskuurtjes werken net zo.

Muizen die van de gen-rijst hebben gegeten, niezen inderdaad veel minder geprononceerd wanneer er stuifmeel in hun kooi wordt geblazen.

Tot nu toe is de Japanse samenleving altijd mordicus tegen elke vorm van gen-voedsel geweest. Gehoopt wordt dat deze rijst het taboe kan doorbreken, temeer daar een op de vijf Japanners last van hooikoorts heeft.

Het Japanse ministerie van Landbouw, dat de tests coördineert, weet echter nog niet hoe het de rijst op mensen moet testen. Eerste vraag is of het als voedingsmiddel of als geneesmiddel moet worden gedefinieerd. In het laatste geval moet ook het ministerie van Gezondheid er bij worden betrokken, en landbouwambtenaren hebben geen flauw idee hoe dat moet aflopen.

bron: Reuters